Головна » Публікації » Українська мова » Конспекти

Складне речення з різними видами зв'язку - конспект уроку


Скачати конспект

Конспект уроку

з української мови у 9-му класі

на тему:

«Складне речення з різними видами звязку»

(Інформативно-творчий проект)

 

 

            Тема: «Складні речення з різними видами зв’язку».

            Мета: визначати вид зв’язку у складному реченні; обґрунтувати постановку розділових знаків; застосовувати асоціативне мислення при написанні творчих робіт; виробити загальне уявлення про творчість Уляни Кравченко та Галини Сподарик.

            Соціокультурна мета: література рідного краю.

            Тип уроку: інформативно-творчий проект.

            Обладнання: копії світлин поетес, картки для роботи в групах, комп’ютерний супровід, тексти поезій Уляни Кравченко і Галини Сподарик.

Слово рідне,

Слово гідне,

Слово грізне,

Слово різне…

Слово-птиця,

Слово-криця…

Слово-мудрість,

Слово-вічність,

Линь у пісні!

Слово-воля –

Рідна доля –

Стань на чатах

Свого поля!

(Галина Сподарик)

 

Хід уроку

            I. Підготовка до сприймання матеріалу.

                1. Учні обговорюють цілепокладання.

            2. Розповідь про складне речення (кожна група репрезентує свій проект-схему).

  • Перша група – складносурядне речення.
  • Друга група – складнопідрядне.
  • Третя група – безсполучникове.

3. Учитель.

-  Чи випадково сьогодні звучатимуть поезії Уляни Кравченко та Галини Сподарик?

Невипадково у цілепокладаннях нашого уроку є теза  - виховувати любов до рідного слова, яке плекали і плекають поети Миколаївщини. Серед них дві прекрасні жінки - Уляна Кравченко і Галина Сподарик. Доля їх в дечому схожа, бо обидві закохані  у рідне слово. Обидві – народні вчительки. Зверніть увагу на епіграф уроку. Це слова Галини Сподарик із її «Декалогу любови» - програмної поезії в прозі з однойменної збірки. Це життєві заповіді поетеси. Це – своєрідний поетичний код «декалогу любові», запрошення читача до внутрішнього діалогу. Перед вами текст поезії, перечитайте, будь ласка, її. Чи близькі вони вам? А третя заповідь? Ми часто забуваємо про них. Думаю, заповіді поетеси стануть і вашими. На екрані – зображення другої збірочки Галини Сподарик «Декалог любови». У ній поезії з любові, пісні з душі, прекрасні сценарії свят.

4. Повідомлення учнів-пошуковці про поетес.

I учень. Юлія Юліївна Шнайдер, більш відома як Уляна Кравченко, народилася в містечку Миколаєві, що на Дрогобиччині в родині повітового комісара, німця за походженням. В цьому місті минуло її дитинство.

Її батько був комісаром Жидачівського повіту по Дроговизькому старостві. Юлій Шнайдер мав монархічні переконання, у вільний від роботи час писав вірші на політичні теми, які публікував у «Галицькій зорі». Помер він коли його доньці минуло десять років. Його брат Антін Шнайдер був одним з найвизначніших галицьких краєзнавців. Німці, що мешкали в Галичині, часто добре знали українську мову і культуру, нерідко зближувались з корінним населенням. Мати Уляни  — Юлія Лопушанська була дочкою греко-католицького священника.

Початкову освіту майбутня письменниця здобула вдома, у подальшому навчалася у Львівській вчительській семінарії (1877—1881). Після закінчення семінарії Уляна Кравченко отримала посаду місце вчителя в школі села Бібрка, де вчителювала до 1884 р. В тому ж році вона була переведена до сусіднього села Стоки, де у недобудованому приміщенні школи пропрацювала кілька місяців, а потім за протекції Івана Франка була переведена до Львова. У Львові вона зазнала звинувачень у прихильності до фонетичного правопису (на противагу офіційному етимологічному), і в популяризації ідей Франка, через що була звільнена з роботи. Деякий час потому    Уляна Кравченко працювала вчителькою в родині поміщика з села Руденки під Львовом. Потім вона вчителювала два роки в селі Лужок Долішній на Дрогобиччині, де вийшла заміж за місцевого шкільного вчителя. У 1888—1920 рр. працювала в селі з Сільці на Дрогобиччині з невеликими перервами.

Уляна Кравченко померла 31 березня 1947 р. у Перемишлі, де й була похована.

Творчість

Після виходу першої збірки «Prima vera» (1885) поетеса здобула популярність серед читачів. Для творчості Уляни Кравченко характерна щира людяність та спiвчуттям до знедолених, тонкий лiризм при зображенні краси природи. У своїх творах вона не раз зверталась до теми призначення поезiї i мiсця поета в життi суспільства.

На рахунку поетеси шість збірок поезії. У більш зрілому віці Уляна Кравченко писала переважно твори для дітей і юнацта, ці поезії складають її останні чотири збірки. Близько двадцяти п'яти років з 1890 р. поетеса виступала з творами для дітей у журналі «Дзвінок».

Поетичнi збiрки

Prima vera (1885)

На новий шлях (1891)

В дорогу (1912)

Пролiски (1921)

Лебедина пiсня (1924)

Шелести нам, барвiнку (1932)

II учень. Галина Сподарик народилася 12.06.1960 р. в с.Рудники на Миколаївщині. Закінчила середню школу у Рудниках та філологічний факультет Дрогобицького педагогічного інституту (1982). Працює вчителем української мови і літератури у середній школі в Рудниках.

            Активний громадський діяч. Поетеса фітософсько-ліричного спрямування. До сотні її поезій надруковано у періодичних виданнях. Давно підготовані збірки чекають на спонсорів. В Україні зараз нелегко видати книжку.

            Закохана у свою професію, у рідну землю, Галина Сподарик вчить дітей рідної мови і пише вірші.

            II. Ознайомлення з новим матеріалом.

  1. Робота за методом «Ажурна пилка».

Учні створюють чотири «домашні» групи, кожна з яких отримає картку з реченням, яке аналізуватиме. Кожен учасник групи опрацьовує надану інформацію та опановує нею на рівні,  достатньому для обміну з іншими. Після завершення роботи «домашніх» груп учні розходяться по експертних групах, де стають експертами з окремого виду речення.

Кожна експерта група повинна вислухати всіх представників «домашніх» груп і проаналізувати матеріал в цілому.

Після завершення роботи учні повертаються «додому». Кожен має поділитися інформацією, отриманою в експертній групі з членами своєї «домашньої» групи.

Завдання для груп. Спостереження над структурою речень.

Підкреслити головні і другорядні члени речення, визначити типи зв’язків між частинами, зобразити речення схематично.

I група.

Люблю Бога – Він приймає мене такою, якою я є. (Галина Сподарик)

(Це речення із безсполучниковим і сполучниковим підрядним зв’язком).

Пунктограма: тире між частинами безсполучникового речення; кома у складнопідрядному реченні.

Схема: {   } – {   }, (якою…)

II група.

І знов вертаю, де мене ждуть труди іскорбна чаша, щоб з вами жить для вас, бездольні люди, і знов я ваша. (Уляна Кравченко)

(Це речення із сполучниковим сурядним і підрядним зв’язком)

Пунктограма: кома між частинами складнопідрядного і складносурядного речення.

[  {   }, (де…), (щоб…)  ],   і   {   }

III група

Задивляється небо у Вашу глибінь

І дивується промінь осінній:

Звідкіля це взялося очей голубінь?

Звідкіля цей посріблений іній? (Галина Сподарик)

(Це речення із сполучниковим сурядним та безсполучниковим зв’язком).

Пунктограма: кома у складносурядному реченні; двокрапка у безсполучниковому.

Схема: {   }, і   {   }: {   }

IV група

Косили жертви дні пожежні –

Їм панахиди править ліс... –

Та піднімались незалежні,

Їх біль, іх міць, огненний кріс,

 

Щоб слались спомини безмежні

Про тих, що вчора і колись,

Про тих, що нині незалежні

Пішли, упали іі підвелись… (Уляна Кравченко)

(Це речення із сполучниковим сурядним і підрядним та безсполучниковим зв’язком).

Пунктограма: кома і складнопідрядному та складносурядному реченнях; тире у безсполучниковому реченні.

Схема: {   } – {   } – та{   }, (щоб…), (що…), (що…)

Висновки груп: у складному реченні частини можуть поєднуватись за допомогою безсполучникового і сполучникового, сурядного і підрядного зв’язків.

 «Незакінчене речення».

  • У мові художньої літератури доцільно використовувати речення…
  • За допомогою складних речень з різними видами зв’язку можна передати…
  • У розглянутих поезіях є речення…

2. Висновок про доцільність використання у мові художньої літератури речень з різними видами зв’язку.

3. Робота з підручником.

4. Творча лабораторія. Врава на розвиток асоціативного мислення.

Учні читають текст поезії Галини Сподарик «Моєму Миколаєву».

(див. додаток №1)

  • Які образи постали у вашій уяві?
  • Скласти розповідь-мініатюру про рідне місто, використавши одне речення з різними видами зв’язку.
  • Зачитування робіт, порівняння з оригіналом.

III. Закріплення нового матеріалу.

  1. Практична робота в групах.

Розставити розділові знаки, зобразити речення схематично.

I група

Дзвіночки конвалій покрили діброву,

Ах глянь, що в дзвіночках тих чару і дива,

І квітів тайну зрозумієш ти мову,

У тебе ж, дитино, душа та чутлива. (Уляна Кравченко) (див.додаток №1)

II група

І мусиш ти квітів тих чар відчувати,

І будеш любити як я їх любила -

Любити красу їх ніжну й аромати -

Любов до природи - велика то сила,

Що розкішшю серце твоє не поїти,

До діл вона добрих подасть тобі крила,

Дитино, хай будуть з тобою все квіти! (Уляна Кравченко)

(див.додаток №1)

 

III група

Я ще не знаю, хто ти,

Куди маниш мене,

Заради музи-цноти

Хай доля не мине,

Хай так мені зоветься

У віщії світи,

Хай музоріччя в’ється

Й пізнається, хто ти… (Галина Сподарик)

IV група

Люблю свою мову, Україну й пісню – вони коріння, з якого росту. (Галина Сподарик)

  1. Характеристика зв’язків у реченнях. Взаємоперевірка робіт.

Кожна з груп репрезентує своє речення у вигляді схеми, виразно його читаючи й аргументуючи вибір пунктограм. Інші групи корегують відповіді однокласників, ставлячи запитання.

IV. Рефлексія.

  • Я дізнався про…
  • Я навчився…
  • Я зрозумів…
  • Я пройнявся…
  • Мені сподобалось…

Домашнє завдання.

Виписати із поезії Уляни Кравченко та Галини Сподарик два речення з різними видами зв’язку. Зобразити речення схематично.

Творче завдання: продовжити розповідь про Миколаїв, використовуючи речення з різними видами зв’зку.

Дивитись презентацію до уроку

Категорія: Конспекти | : Додано: 01.12.2014
Переглядів: 2283 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
avatar
Цитата

Цитата